צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

אסטרטגיה תפעולית כמנוע לצמיחה כלכלית

מתי בחנתם לאחרונה את האסטרטגיה התפעולית שלכם? אם תתחילו היום - עד הרבעון הבא כבר תהיה לכם אסטרטגיה ברורה ונכונה המחוברת לסביבה העסקית ולמגמות בשוק

בעידן של תחרותיות גבוהה, האסטרטגיה התפעולית היא כלי מרכזי להגשמת האסטרטגיה העסקית של הארגון וליצירת יתרון יחסי. תחילת החציון השני של השנה והתמורות שחלות בשווקים העולמיים מהוות הזדמנות מצוינת להוציא את האסטרטגיה התפעולית מהמגירה, לבחון אותה לאור השינויים בסביבה העסקית, לרענן את התוכנית ולעדכן אותה בהתאם לאתגרים שעומדים בפני הארגון כעת.

השיח העסקי והציבורי היום מתמקד בהאטה במשק, וכל ארגון צריך להבין כיצד עליו להתמודד ולהתאים את עצמו לתקופה של טרום מיתון. לפני שמתחילים לבחון את האסטרטגיה התפעולית, חשוב קודם להסתכל על הסביבה העסקית העכשווית ולראות כיצד הארגון מושפע ממגמות בשוק: שינויים בשרשרת האספקה הגלובלית, עליית מחירים בענפי הנדל”ן ומוצרי הצריכה, התייקרות האנרגיה, רפורמת פתיחת השווקים, שינויים בהתנהגות הצרכנים ואפילו שוק העבודה שמשתנה ומציב את המשאב האנושי במרכז.

6 טיפים לגיבוש אסטרטגיה תפעולית נכונה
האסטרטגיה התפעולית היא זו שמביאה את הארגון להצלחה ארוכת טווח ומאפשרת לו להשיג את החזון, המטרות והיעדים העסקיים שלו. זו תכנית הפעולה ליישום המודל העסקי, ובלעדיה האסטרטגיה העסקית אינה שלמה או ישימה. היא חייבת להיות מחוברת לסביבה העסקית ולמגמות בשוק, על אחת כמה וכמה כאשר המשק חווה האטה, ולארגון יש ירידה ברווחיות. האסטרטגיה התפעולית מסייעת לארגון להתמודד טוב יותר עם הסביבה החיצונית, להקטין את רמת חוסר הוודאות ולנצל טוב יותר את המשאבים המוגבלים שברשותו, ולכן היא משמעותית ומרכזית כל כך.

יוצאים לדרך עם אסטרטגיה תפעולית חדשה? הנה כמה דברים שכדאי לעשות:
1. התמקדו בליבה התפעולית: במוצרים, בתהליכים ובטכנולוגיות הליבה של החברה
2. שמרו על גמישות תפעולית שתאפשר להתמודד עם שינויים
3. זהו את היתרון התחרותי שלכם, פתחו אותו ושמרו עליו
4. שימו דגש על יצירת ערך ללקוח ועל חווית שירות שתשמר אותו
5. שָמרו עובדים מוכשרים ובעלי ידע וניסיון לצד גיוס טאלנטים חדשים המתאימים לאסטרטגיה הארגונית
6. השתמשו בטכנולוגיה מתקדמת והטמיעו מערכות וכלים דיגיטליים לייעול תהליכים וקבלת החלטות.

אז איך עושים את זה נכון (ואיך לא)?
כאשר מגבשים אסטרטגיה תפעולית חשוב להוריד עלויות, לשפר רווחיות, לשפר את היעילות התפעולית וכמובן להגדיל את נתח השוק, אך יש לשים לב כי האסטרטגיה ארוכת טווח ומחוברת לאסטרטגיה העסקית ולמודל העסקי. דוגמה טובה לכך אפשר לראות ברשת סטארבקס, ענקית הקפה האמריקאית. לפני כשני עשורים הרשת עברה לפולי קפה זולים יותר מתוך שאיפה להגדלת רווחים, ובמקביל החלה להציע מוצרים רבים נוספים, מדיסקים ועד כרטיסי ברכה. כל אלה אכן שיפרו משמעותית את רווחיות החברה, אבל לאחר זמן גם הפכו את סטארבקס למקום שלקוחות לא רצו להיכנס אליו: חנות דיסקים עם ריח של טוסטים. כאשר יו”ר ומנכ”ל החברה שעזב שב אליה כמנהל אסטרטגיה עולמי, הוא הוציא את כל המוצרים שאינם מוצרי הליבה לאסטרטגיית הקפה, שיפר את איכות הפולים ודאג להדרכות עובדים על קפה.

דוגמה נוספת היא של חברת אפל, שלאחר עזיבתו של סטיב ג’ובס התפתתה לייצר יותר מוצרים ליותר קהלים. התוצאה היתה הפסדים בסך 1.6 מיליארד דולר. עם חזרתו של ג’ובס לחברה הוא ביטל 70% מהמוצרים והורה להתמקד בארבעה מוצרי ליבה בלבד, מה שהוביל לשיפור באיכותם ובהמשך גם לעלייה ברווחיות.

השלב הפרקטי: החלופות שהכי מתאימות לכם
אז איך עושים את זה הלכה למעשה? כל תוכנית אסטרטגית מתחילה בהבנת תמונת המצב העסקית של החברה, היתרון התחרותי שלה, הענף בו היא פועלת והאתגרים העומדים בפניה ובפני השוק. בניית תוכנית תפעולית מצריכה הבנה של המודל העסקי, הזדמנויות הצמיחה, היכולות הטכנולוגיות והפיננסיות וההון אנושי. לצד כל אלה, יש לבחון גם את היכולות התפעוליות בסקירה ראשונית של המודל התפעולי הקיים: יכולות ייצור, ביצועים, מדדים תפעוליים, מבנה ארגוני, שרשרת האספקה ושגרות הניהול והבקרה.

השלב הבא הוא גזירת חזון התפעול מתוך החזון העסקי של החברה והגדרת מטרות ויעדים כמותיים התחומים בזמן. בהתאם לחזן התפעולי וליעדים שהוגדרו, מגבשים כמה חלופות תפעוליות רלוונטיות לאתגרים העיקריים, ומתוכן בוחרים את השתיים הטובות ביותר. בכל אחת מהאפשרויות יש צורך להבין מה המשמעויות שלה מבחינת החברה: שינוי במדיניות ותפיסות העבודה, יתרונות וסיכונים. כך, לדוגמה, אם מפעל מעוניין להגביר את הייצור אל מעבר ליכולות הקיבולת שלו, עליו לקחת בחשבון שמעבר לייצור אצל ספק משנה עלול לחשוף פטנטים או מידע פנימי שמור; ואם חברה בוחנת אפשרויות שילוח זולות יותר ונמנעת משילוח אווירי על מנת לחסוך בעלויות – ייתכן ששילוח ימי יוביל להארכת זמני האספקה ולפגיעה ברמת השירות ללקוחותיה.

שורת הרווח – חשיבות הניתוח הפיננסי
כחלק מבניית האסטרטגיה התפעולית, חשוב לבצע ניתוח מעמיק גם בהיבטים הכלכליים והפיננסיים כדי לבנות תוכנית אפקטיבית ורווחית. לכן, במקביל לבחינת האסטרטגיה התפעולית המתאימה ביותר, מבצעים ניתוח פיננסי מעמיק, מהדו”חות הכספיים ועד הדוחות הניהוליים של החברה.
איך ניגשים למשימה? בתחילה בוחנים את מרכזי הרווח של הפעילות בהתאם למנועי ההכנסות, מבנה העלויות -משתנות וקבועות, עלויות יצור, ומבנה פיננסי. בשלב השני מציבים את החלופות התפעוליות שנבחרו במרכז, מתעדפים פרמטרים ובוחנים אותם בעיניים פיננסיות. לדוגמה: האם עדיף לעבוד במיקור חוץ או בייצור עצמי? האם משתלם לבנות אתר ייצור בחו”ל? האם לעבור מקום בשל שיקולי מס? האם כדאי לסגור קו ייצור?

כחלק מבניית האסטרטגיה התפעולית, חשוב לבצע ניתוח מעמיק גם בהיבטים הכלכליים והפיננסיים כדי לבנות תוכנית אפקטיבית ורווחית. לכן, במקביל לבחינת האסטרטגיה התפעולית המתאימה ביותר, מבצעים ניתוח פיננסי מעמיק, מהדו”חות הכספיים ועד הדוחות הניהוליים של החברה.

לחלופות התפעוליות שגובשו מכינים תוכנית עסקית, במסגרתה בודקים מה תוספת תזרים הרווח שכל חלופה מייצרת, השינויים בתזרים המזומנים בהתאם  להיקף ההשקעה הנדרשת,  ההון החוזר והיקף המימון הנדרש. בהתאם לניתוח התחזית נבחנים מהו שיעור התשואה הנגזר, שנות ההחזר על ההשקעה והערך הנוכחי של התזרים המזומנים הצפוי (ניתן לבצע לכל חלופה בנפרד או לפי תזרים הפרשי בין החלופות). כמו כן,  בוחנים כיצד ייראה מאזן החברה ואמות המידה הפיננסיות של החברה (ככל שנדרש) אם תיושם התוכנית התפעולית בכל אחת מהחלופות, ולאחר קבלת המידע ההשוואתי ניתן להחליט איזו חלופה יותר כדאית מבחינה פיננסית.

ברכות! יש לכם אסטרטגיה תפעולית חדשה
בחנתם את הארגון מבחינה עסקית, תפעולית ופיננסית ובחרתם את החלופה התפעולית  שתפיק את תזרים המזומנים המיטבי לחברה? זו האסטרטגיה התפעולית שלכם לתקופה הקרובה. זכרו שבניגוד לעבר, אז תוכניות אסטרטגיות היו נכונות לחמש ואפילו עשר שנים קדימה, שינוי המגמות התכוף, שיבוש הסדר הקבוע ואווירת אי-הוודאות שמלווה אותנו מאז התפרצות הקורונה – ותמשיך ללוות אותנו גם בשנים הבאות – מחייבים גיבוש אסטרטגיה תפעולית חדשה בפרקי זמן קצרים הרבה יותר.

תהליך בחינת ובניית אסטרטגיה תפעולית יכול לארוך כחודשיים-שלושה, כך שאם תתחילו אותו כבר היום – עד לרבעון הבא כבר תגיעו מוכנים על אסטרטגיה חדשה שתעזור לכם לא רק לנווט בים הסוער של השווקים והצרכים המשתנים, אלא גם תניב לכם את הרווח המשתלם ביותר.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו