צרו קשר

הבלוג

סביבה, תכנון

את זיהום האוויר שבתוך המשרדים שלכם כבר בדקתם?

ארגון הבריאות העולמי מעריך שכ-30% מהמבנים המשרדיים סובלים מ”תסמונת הבניין החולה” שעשויה לעורר מחלות נשימתיות ולגרום לכאבי ראש ולגירויים בעור ובעיניים. כך תטפלו בבריאות וברווחה של העובדים

אם עד היום הסתפקתם בחשש מפני זיהום אוויר מתחבורה או מתעשייה, יש לנו חדשות: את זיהום האוויר התוך-מבני אנחנו עלולים לנשום כל יום, כל היום. איכות האוויר במבנים סגורים מושפעת משילוב של מערכות פנימיות, מיקום המבנה ותנאי האקלים, והזיהום שנוצר אינו פחות מסוכן מזיהום האוויר שבחוץ. לתופעה קוראים ‘תסמונת הבניין החולה’ – מבנים שרמת הזיהום בהם עלולה לעורר מחלות נשימתיות ולגרום לכאבי ראש, לעייפות ולגירויים בעור ובעיניים.

המודעות לתסמונת הבניין החולה בישראל עדיין נמוכה, על אף שאנחנו מבלים את רובו הגדול של היום בתוך חלל סגור בבית או במשרד. אנו נושמים שוב ושוב את אותו האוויר, וכולנו יודעים שמספיק שעובד אחד חולה כדי להדביק את כולם. אבל התופעה שנפוצה במשרדים, במבני ציבור ובבניינים רבי קומות היא רחבה וחריפה אפילו יותר ממחלה של עובד בודד: כשהאוויר במבנה לא מתחלף, כשאין מספיק אוורור וכשלא נכנס אוויר צח פנימה ולא מבוצע תהליך ניקוי סדור למערכות האוורור- רמת איכות האוויר בתוך המבנה יורדת והעובדים חשופים לזיהומים שונים של אלרגנים פתוגנים ושל מזהמי אוויר.

הבניין שלכם חולה?
עם השנים נהפכה תסמונת הבניין החולה לשכיחה יותר, בעיקר בגלל החלונות הסגורים במשרדים: בחלק מהמקרים מדובר בבניינים חדשים ורבי קומות שלא ניתן לפתוח בהם את החלונות כלל, וברוב מהמקרים פשוט לא פותחים חלונות בגלל שהמיזוג עובד ללא הפסקה. גם השימוש בחומרי ניקיון כימיים ובנייה בחומרי בניין אשר פולטים קרינה רעלים מזהמים את האוויר שאנחנו נושמים, ואל אלה מצטרפים גם זיהומים שנפלטים מפעילות מכונות משרדיות, מרהיטים, מדליפת כימיקלים תעשייתיים, מעובש המצוי בקירות וממזהמים שחודרים מבחוץ. במהלך יום העבודה האוויר סופח עשן, גזים, כימיקלים, תרכובות אורגניות וגם חיידקים ונגיפים, ועוד לא דיברנו על אדי צבע, דיו וטונרים ממכונות צילום ומדפסות ועל חומרי איטום ובידוד של תקרות אקוסטיות. וזה לא הכול: עשן סיגריות, אלרגנים ופתוגנים הנישאים באוויר משפיעים על איכות האוויר והבריאות גם בריכוזים נמוכים בשל החשיפה הממושכת אליהם, כך שכדאי להיות עם האצבע על הדופק גם כשהריכוז עומד בתקן.

איכות האוויר בתוך הבניין מושפעת במידה רבה מתחלופת אוויר וכניסת אוויר נקי, אך מערכות המיזוג מבוססות על סירקולציה של האוויר הקיים כדי לחסוך באנרגיה, ולא מזרימות אוויר חדש. במערכות מיזוג בהן יש מנגנון המאפשר כניסה של אוויר צח, האוויר החיצוני נשאב מהרחוב, מהחנייה או מאזור התעשייה, אותם מקומות הסובלים מזיהום אוויר מתחבורה או ממפעלים.

הפתרון: בדקו שהאוויר נקי
אין פלא, אם כן, שארגון הבריאות העולמי מעריך שכ-30% מהמבנים המשרדיים מוגדרים כ”חולים”. בארצות הברית למשל, ישנם מקומות עבודה בהם מודדים את היעדרויות העובדים כתוצאה ממחלות במהלך השנה, כאינדיקציה לתסמונת הבניין החולה במבנה, אך בישראל יש עוד לאן לשאוף בהיבט הזה. אז מה בכל זאת עושים כשעובדים לא מפסיקים להתלונן על הסימפטומים במהלך יום העבודה? פשוט בודקים את איכות האוויר. אין תחליף לניטור רציף של האוויר באמצעות מערכת ייעודית שמסייעת באיתור מקור הזיהום ומאפשרת טיפול נקודתי במפגע.

התחילו בהכנסת אוויר צח לבניין, אסרו או הגבילו עישון סיגריות, טפלו בעובש כמה שיותר מהר ובודדו כימיקלים כמו חומרי ניקוי, הדברה ודבק. הצעד הבא הוא התקנת מערכת Safe Air לניטור אוויר שתאתר מזהמים בבניין ותערוך בדיקה רציפה של איכות האוויר. המערכת מספקת התראות בזמן אמת על חריגות באיכות האוויר ובחלקיקים שהעובדים נושמים, כמו תרכובות אורגניות נדיפות, אלרגנים הנישאים באוויר, גזים רעילים וקרינה. ניתוח התוצאות ושיפור איכות האוויר הם המפתח לבניין בריא עם עובדים בריאים.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו