צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

תשכחו מניהול אסטרטגי. צו השעה הוא ניהול הוליסטי

בתנאי אי ודאות התפיסה ארוכת הטווח מפנה את מקומה לגישה של הכאן ועכשיו. המתכון להצלחה דורש ראיית רוחב ארגונית, ניהול סיכונים ופריצת מסגרות

במשך העשורים האחרונים השוק דיבר והתנהל במונחים של אסטרטגיה עסקית שתייצר לחברה תפיסה ארוכת שנים, אך אנחנו מצויים כבר כמה שנים באי ודאות שמערבבת מחדש את הקלפים ללא הרף. קביעת אסטרטגיה ל-5 שנים המבוססת על הערכות שלא מתממשות בגלל מגפה, משברים עולמיים, מלחמה וכוחות חיצוניים שמשפיעים על השווקים כבר לא מתאימה לתקופה ולאופן שבו יש להוביל חברה.

העידן האסטרטגי תם וחברות רבות אימצו טקטיקה חדשה של אופורטוניזם: הן עושות מה שהן יודעות הכי טוב ומחכות להזדמנויות בשווקים, בלוקיישנים, במיזוגים או ברכישות. אבל במקום להישאר מאחור עם אסטרטגיה לא רלוונטית שאינה בת מימוש או להסתמך על הזדמנויות שעשויות לצוץ כתוכנית עסקית – צריך להסתכל על פעילות החברה באופן רוחבי ולאמץ גישת ניהול הוליסטית.

הסתכלו על רוחב הארגון ועל ההשלכות בקבלת החלטות
אם פעם היו מחלקים את הפעולות האסטרטגיות לטווח ארוך וקצר, היום מסתכלים על רוחב הארגון. גישה הוליסטית משמעותה שלכל פעולה יש השלכות מקצה לקצה, מפני שהיא מייצרת אדוות עם אפקט השפעה רחוק יותר. לדוגמה: התייעלות בשירות תביא לחסכון בהוצאות על משכורות של נציגי שירות ותתרום לתוצאות העסקיות בטווח הקצר, אך לאורך זמן המכירות יירדו, כי רמת השירות ללקוח תפגע. דוגמה נוספת היא במתן הנחה על סדרת מוצרים שתעלה את המכירות למוצר, אבל עשויה לגרום לפגיעה תדמיתית או לכך שלקוחות יבקשו הנחה גם במוצרים אחרים. כך, פעולה אחת שבצידה יתרון או תועלת מאוד ספציפיים, עשויה לפגוע במקום אחר בחברה ולהביא לנזק שיגיע למיליונים.

כשמדברים על אימפקט של פעולות בגישה הוליסטית, צריך למדוד את התועלת אל מול הנזק, והכוח והיתרון של מנהלים מתבטאים בהבנת הניואנסים וההשלכות של הפעולות. היום כבר אין מקום להחלטות גורפות, אלא רק לפעולות מדויקות. לכן, בכל החלטה שמקבלים יש להסתכל על שרשרת הערך כולה, מהלקוח ועד לאחרון הספקים, ולראות כיצד אותן פעולות משפיעות על יחידות אחרות בארגון. החלטות טובות הן אלה שגם נכונות לטווח הארוך וגם משרתות את היחידות העסקיות האחרות. בגישה ההוליסטית יש ראיית זמן וראיית רוחב ארגונית, ועל אף שזו תפיסת עולם שנכונה תמיד, בתקופה של אי ודאות היא קריטית, ומכיוון שקשה לתכן קדימה – היא מחליפה את האסטרטגיה.

5 עקרונות לניהול בגישה ההוליסטית
הגישה ההוליסטית מסתכלת על הארגון כעל יחידה אחת הנמצאת על אותו הרצף ופועלת בסנכרון. מיישמים אותה בעזרת 5 עקרונות מנחים:

1. ניהול סיכונים. הניהול ההוליסטי מחייב הסתכלות אחרת על סיכונים. בעוד שבניהול האסטרטגי עושים פעולות שנכונות לטווח הארוך ופחות מסתכלים על סיכונים, בעידן ההוליסטי נדרשת מומחיות בניהול סיכונים ובתחזיות של תוצאות הפעולות בהן נוקטים.

2. קבלת החלטות. בתנאי אי ודאות נהוג לקבל החלטות אמיצות, אבל כשמסתכלים על הארגון באופן הוליסטי ההחלטות אינן אמיצות, אלא דווקא אנליטיות ומדויקות יותר. התפיסה ההוליסטית מייצרת קרקע הרבה יותר בטוחה למקבלי החלטות, שיכולים לצפות מהן ההשלכות שישפיעו על הארגון בכל נקודה, מה שמקטין את הסיכונים בצורה דרמטית.

3. עבודת צוות. העבודה הצוותית, הפתיחות לכל הדעות והיכולת לשתף מבלי לחשוש לומר את האמת ולקחת סיכונים הן מעמודי התווך של הגישה ההוליסטית. על מנהלים להנהיג עבודה בצוותים ושיתוף בתהליך קבלת ההחלטות וכן לאפשר תשתית לקבלת חדשנות, שינויים ורעיונות מהשטח.

4. פריצת מסגרות. המשמעות של ניהול הוליסטי היא פריצת המסגרות העסקיות והמקצועיות של היחידות עסקיות, שמתנהלות בצורה עצמאית. חלוקה ליחידות עסקיות אומנם מסייעת למיקוד ולמחויבות, אך היא משולה לבניית גדרות בין היחידות. העידן הנוכחי מצריך דווקא פירוק של המחיצות והמסגרות כדי לאפשר הסתכלות רוחב, הטרוגניות וביזור, כך שכשיחידה עסקית עוברת משברים ואתגרים ויחידה אחרת עובדת טוב – יש איזון.

5. רוח ארגונית. בתקופה של אי ודאות, כאשר סקטורים שלמים נפגעים ועולמות תוכן נחרבים, הרוח הארגונית היא שמשרה דינמיקה של ביחד וערבות הדדית. עבודת הצוות מתבטאת לא רק בליבת הארגון, אלא גם בלכידות במשברים. צוות שנפגש מחוץ לעבודה, הולך לפעילויות התנדבות במשותף וחולק רגעים מיוחדים יחד, מכניס את הרוח הזו לד.נ.א ולערכים של הארגון. חברות רבות נזכרות בצורך הזה מאוחר, ואז זה נעשה באופן לא טבעי שלא מתכתב עם התרבות הארגונית.

בשורה התחתונה, בתנאים של התפתחויות ותנודות שלא ניתן לחזותן מראש, התפיסה האסטרטגית ארוכת הטווח מפנה את מקומה לגישה הרואה את הכאן ועכשיו. ארגון טוב ובריא יכול לקחת את הזמן כדי לעשות את השינויים הנדרשים באופן שקול: אין צורך למהר ולבצע פעולות מהירות או פזיזות, להיפך – חשוב יותר לנהל סיכונים, לבחון את ההשלכות של כל פעולה על הארגון כולו, לגבש תהליכי עבודה של קבלת החלטות בגישה מערכתית ולהקפיד על מבנה ארגוני הכולל מנהלים ועובדים עם ראיית רוחב.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו