צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

המשאב האנושי במלחמה: 5 נקודות למחשבה שכל הנהלה צריכה לקחת בחשבון

שגרת העבודה בצל המלחמה תחזיר את העובדים למשרדים, אבל הם יתקשו לעבוד בגלל לחץ, חוסר ריכוז, היעדר מוטיבציה ודאגה למשפחה. איך מתמודדים עם הפגיעה בתפקוד האפקטיבי בזמן ושומרים על החוסן הארגוני?

התארכות מלחמת ‘חרבות ברזל’ תהפוך את מצב החירום בישראל לשגרת מלחמה, ובקרוב ניאלץ להתרגל לעבודה בעורף בצל הלחימה בחזית. המסגרות ההתנדבותיות האזרחיות שאפיינו את ימי המלחמה הראשונים הולכות ופוחתות, הנחיות פיקוד העורף כבר מאפשרות למקומות עבודה רבים לשוב לפעילות, ולמרות הפגיעה בענפי הקמעונאות ותרבות הפנאי אשר מוציאים עובדים לחל”ת, לאט-לאט נראה יותר עובדים שחוזרים למשרדים.

אחד האתגרים האקוטיים ביותר שיעמדו בפני המעסיקים הוא הפגיעה בתפקוד האפקטיבי של ההון האנושי ובאיכות העבודה. בעקבות העוצמה וממדי הטראומה הלאומית והאישית והמשך הלחימה, העובדים אומנם יגיעו למקומות העבודה מדי יום, אבל יביאו יחד איתם חששות, פחדים ואי-תפקוד רגשי. הם יתקשו לעבוד והתפקוד שלהם ייפגע בגלל לחץ, חוסר ריכוז, היעדר מוטיבציה וחוסר שינה בלילה. על אף הקושי שצפוי לפגוע בעובדים ובארגון, מצוקות העובדים לא תמיד ייראו לעין, כי מעשית העובדים יתייצבו במשרד ויעבדו, וייתכן שהמעסיקים כלל לא יבחינו בכך, עד שתתגלה להם השורה התחתונה בסוף החודש או בסוף השנה.

על המנהלים מוטלת האחריות להיות מודעים לתופעה ולכך שהיא עשויה להימשך זמן רב. שימת לב וביסוס מודעות הם הצעד הראשון שכל הנהלה צריכה לעשות, אך ישנן עוד 5 נקודות פרקטיות למחשבה שכדאי ליישם בארגון בטווח הקצר עד בינוני:

1. ישמו שגרת חירום ברגישות ונחישות במהירות האפשרית. שגרת עבודה בחירום תסייע להיטיב עם היכולת של העובדים לחזור אט-אט לפעילות השוטפת ולהתמקד בעבודה ובתפוקות. הכוונה אינה דווקא חזרה למשרדים, אלא לשגרת עבודה שיכולה להיעשות גם מרחוק, ושתתרום לבריאות הנפשית של הארגון ולחוסן שלו. עם זאת, יש להבין שלא כל העובדים יוכלו לחזור: הורים לילדים ללא מסגרת חינוכית, עובדים עם התקפי חרדה, קרובי משפחה שאיבדו את יקיריהם ואנשים שפונו מביתם, ואיתם חייבים לנהוג ברגישות.

2. עברו לעבודה בצוותים. המצב הנפשי של העובדים עשוי לגרום להם לשיתוק, לירידה בתפקוד ולחוסר יכולת להתרכז, במיוחד כאשר עובדים לבד ומרגישים את כובד האחריות המוטלת על הכתפיים. זו העת לעבור לשיטות שונות של תמיכה, של ממשקי עבודה ושל עבודה בצוות, אשר מקנים תחושת ביטחון, ומעל לכול – גם עזרה הדדית ושיתוף באחריות. שימו דגש על מעבר לעבודה בצוותים קטנים, צוותי משימה או צוותים חוצי ארגון אשר יקל על העובדים, יעלה את תפקודם עם הזמן ויאפשר להם להשלים אחד את השני.

3. שמרו על עוצמת קשר שוטפת, קבועה ובתדירות גבוהה עם כלל העובדים. דווקא מכיוון שכל כך קשה להבחין בפגיעה בתפקוד האפקטיבי בזמן, חשוב לאתר ולנטר קשיים ולמצוא פתרונות משותפים. בשונה מהרגיל, כדאי למנהלים ולאנשי משאבי אנוש לנהל פגישות שוטפות ותכופות כדי לתת מקום לשתף, להבין את הלך הרוח של העובדים ולספק תמיכה אותנטית וכנה. גם אם בנהלי העבודה של הארגון נוהגים להרים טלפון לעובדים פעם או פעמיים בשבוע, צריך להבין שהפעם זה אירוע קיצון חריג בהשפעתו, והשגרות הכתובות לא תופסות עכשיו. הקושי יכול לגעת בכל סוג של משימה, ועל המנהלים להיות עם יד על הדופק כדי למצוא פתרונות בזמן, ולא לגלות באיחור שמשימות לא מתבצעות.

4. עשו בקרה א-ח-ר-ת. כמו תמיד, גם עכשיו יש לבצע בקרה, אבל היא צריכה להיות שונה מהרגיל. במקום לעשות בקרה הכוללת מגוון רחב של פרמטרים, חשוב ליצור סט מדדים ייחודיים לתקופת שגרת החירום, אשר מתמקדים אך ורק בליבה העסקית. בתקופה זו יכולת הריכוז של העובדים מוגבלת, הם טרודים ועסוקים בפחד קיומי, במשפחה ובאזעקות, ולכן במעט הזמן שהם כן מרוכזים בעבודה מומלץ לעסוק רק בליבת העסק. שימו בצד את כל השאר ואל תמדדו מה שלא קשור לשרידות העסקית, כדי לא לגרום לירידה באפקטיביות אף יותר.

5. בנו מפת ארגון של ההון האנושי ברמת ההנהלה. על מנת לנטר באופן קבוע פערים, קשיים וגם הצלחות, על ההנהלה למפות את כל מצבת כוח האדם, כולל התפקיד והשיוך הארגוני. זאת במטרה לעקוב אחר סטטוס העובדים באופן מתמיד, תוך שימת דגש על התפקידים הקריטיים בחברה. החוסן הארגוני והעסקי תלוי בכך שמצליחים להבין שנפתחים פערים ועוצרים אותם בזמן; מאתרים קשיים ומוצאים להם פתרונות; וכן מעצימים הצלחות ומפרגנים עליהן. העברת השיח לחיזוקים חיוביים מעלה את המחויבות והגאווה של העובדים, תורמת לחוסן שלהם וגם ליכולתם לייצר, לתרום ולהרגיש מחויבים לארגון.

בסופו של דבר, חברות רבות עשויות למצוא את עצמן מופתעות לנוכח ירידה באפקטיביות, ויש לזכור שמה שמדברים עליו כיום במונחים של טראומה לאומית לא יפסח על אף ארגון. התפקוד האפקטיבי של כל חברה עלול להיפגע לאורך זמן אם ההנהלה לא תשים לב למגמה זו, ולא תדאג כבר מעכשיו להתחיל לעשות צוותי שיתוף, להעלות רעיונות יצירתיים, להפגין גמישות מחשבתית, לפעול ברגישות ולהיות עם יד על הדופק.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו