צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

פוסט-קורונה: כיצד מנהלי משאבי אנוש צריכים להתמודד עם המציאות החדשה?

ל- HR יש תפקיד מהותי בחזרה לשגרה ביום שאחרי הקורונה. משימור וטיפוח מחוברות העובדים והתרבות הארגונית ועד להאצה טכנולוגית, זו מפת הדרכים שמובילה את מנהלי משאבי האנוש לשיפור התוצאות העסקיות של הארגון.

התקופה הנוכחית תמשיך להתמקד במודל ההעסקה שהשתנה: מעבר למודל עבודה היברידית גם בשגרה. המשק הישראלי מבין שלא ניתן לחזור לאחור, ועם זאת המציאות החדשה העלתה לא מעט שאלות: איך משפיע שינוי מודל ההעסקה על הארגון ועל העובדים? כיצד משמרים את המודל בצורה קבועה לאורך זמן? איך משפרים ומייעלים את אפקטיביות העבודה וממצים את פוטנציאל ההון האנושי ואת משאבי הארגון בצורה הטובה ביותר?

לפני הכול: הערכת מצב והפקת לקחים
בימים אלה, שנראים לעיתים כמו חזרה מסוימת לשגרה, כל ארגון חייב לקיים הערכת מצב ולהבין היכן הוא עומד, לבחון מה השתנה בשנה האחרונה, לציין הישגים, לחקור כשלים ולעצב את מה שקרוי “הנורמלי החדש”. לאור הקורונה ארגונים רבים עוברים לעבודה במודל היברידי באופן קבוע, כאשר חלק מהעובדים נמצאים במשרד וחלקם עובדים מרחוק. המשמעות היא האצה טכנולוגית של כלים ותחומים שעד לפני שנה היה קשה לנו לחשוב עליהם במונחים דיגיטליים, והיום כבר הופכים לחלק בלתי נפרד מהפעילות של הארגון.

התמקדו בצרכים המיידיים של הארגון ובפעולות שמהוות מנוע צמיחה, והתאימו את תוכניות העבודה של משאבי האנוש למטרות העסקיות.

למשאבי האנוש יש תפקיד מאוד מהותי בהתמודדות עם המצב החדש: הם צריכים לבנות תוכנית פעולה של HR אשר מחוברת לתוכנית העבודה העסקית ולליבת העשייה של הארגון. כדי לתכנן טוב יותר את המציאות החדשה, יש לכלול בתוכנית גם מרכיבים שקשורים לפרט ולחוסן, בעיקר כשחוסר הוודאות עדיין מרחף מעלינו. העריכו והבינו מהי המציאות החדשה בארגון, איזה תפקידים עליכם לאייש, איזה עובדים צריך להכשיר ובאיזה כלים משאבי האנוש צריכים לפעול כדי לממש את האסטרטגיה הארגונית והפעילות העסקית במטרה לתמוך ביעדי הארגון ולהגדיל את שורת הרווח שלו. התמקדו בצרכים המיידיים של הארגון ובפעולות שמהוות מנוע צמיחה, והתאימו את תוכניות העבודה של משאבי האנוש למטרות העסקיות.

מפת הדרכים של משאבי האנוש
השינויים בשוק העבודה, ובעיקר במודל ההעסקה, יוצרים אתגרי HR לכל ארגון. הם פוגשים את משאבי האנוש ב- 5 נקודות מרכזיות שצריכות לקבל מענה בתוכנית הפעולה:

1. מחוברות לארגון במודל היברידי
כיצד דואגים למחוברות העובדים ולשמירה על תחושת השייכות כשהם לא נמצאים בסביבה המשרדית באופן קבוע? חשוב לשלב סט פעילויות מעודדות מוטיבציה והנעה, דוגמת תוכניות פיתוח אישי והעצמה ותוכניות שיתוף עובדים.

2. מדידה ובקרת ביצועים בעבודה מרחוק
שיטות הניהול השתנו וכך גם האפשרויות של מנהלים למדוד ביצועים ויכולות של העובדים כאשר לא כולם נמצאים במשרד. בקרת הביצועים צריכה להתמקד בעידוד תוצרים ומעבר מתהליכי מדידה של תשומות לפי משך זמן העבודה שהושקע, למדידה תפוקתית של הספק והשלמת תוצרים.

3. התאמת מיומנויות נדרשות
במציאות החדשה שבה הטכנולוגיה היא הרבה יותר משמעותית ושמודל העבודה ההיברידי לא מאפשר תמיד עבודה כצוות פיזי שיושב כתף אל כתף, אלא במקומות שונים – התפקיד של משאבי אנוש הוא לזהות את הפערים ביכולות ובכישורים שנדרשים מהמנהלים והעובדים ולדאוג להשלים אותם באמצעות תוכניות הכשרה, ייעוץ ניהולי וייעוץ אישי לעובדים ולמנהלים.

4. האצת טכנולוגיות HR
הטכנולוגיה נוכחת הרבה יותר בארגון. ומנהלי משאבי האנוש יוצאים מאזור הנוחות ועוברים  לניהול מבוסס נתונים: בחינת הכישורים והתאמת היכולות של העובדים לנדרש בתקופה הנוכחית, מתן משימות באופן דיגיטלי, בקרת הלימה בין תכנון לביצוע וניהול ביצועים. ישנם היום כבר ארגונים שמעסיקים אנליסטים בתוך מחלקת משאבי האנוש אשר עושים את תקינת כוח האדם ומדידת הביצועים על סמך דאטה וטכנולוגיה מתקדמת.

5. תרבות ארגונית
HR נדרשים למפות ולנתח מה השתנה בתרבות הארגונית ובמאפייניה בעקבות משבר הקורונה. פרט להיבט הבריאותי, מגפת הקורונה נגעה גם בהיבטים רגשיים, בהיבטי חוסן ובהיבטים חברתיים של אנשים: עובדים רבים יצאו לחל”ת, איבדו את מקום עבודתם, שהו תקופה ממושכת בחוסר ודאות או החליפו תפקידים וארגונים. התרבות הארגונית היום צריכה לעבור מהפך של ממש למיקוד באנשים ובעובד  כאדם, ולא רק כמשאב אנושי. תפקיד ה- HRBP  הוא לייצר פיצוח מחדש של המיקודים לתרבות הארגונית העתידית ולהבין אילו השפעות היו לשנה החולפת ואילו השפעות עתידיות יתקיימו במציאות החדשה.

מפת הדרכים הזו צריכה להשתלב בתוכנית העבודה הארגונית, ותפקידה לייצר מחוברות גבוהה וחוסן ארגוני איתן, וכך לתרום לתוצאות עסקיות טובות יותר במציאות החדשה. מנהלי משאבי אנוש שיטמיעו את השינוי הנדרש וייצרו תוכנית פעולה המביאה לידי ביטוי את האתגרים החדשים שנולדו בשנה האחרונה – ישפיעו על מוטיבציית העובדים ועל צמיחת הארגון.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו